informacje dla autorów
W „Przeglądzie Legislacyjnym” oprócz artykułów ukazują się glosy, varia i recenzje książek prawniczych. Artykuły naukowe publikowane są z zachowaniem wszystkich zasad charakterystycznych dla tego rodzaju publikacji.
Artykuł naukowy to tekst prezentujący wyniki oryginalnych badań o charakterze empirycznym, teoretycznym lub analitycznym. Zawiera tytuł publikacji, nazwiska i imiona autorów oraz ich afiliację. Przedstawia obecny stan wiedzy wraz z przebiegiem procesu badawczego oraz jego wynikami, zawiera bibliografię.
Komitet Redakcyjny „Przeglądu Legislacyjnego” niezmiennie dba o wysoki poziom publikowanych artykułów, zamieszcza ich streszczenia w języku angielskim oraz stawia wysokie wymagania polegające na opatrywaniu każdego publikowanego tekstu adekwatnym aparatem naukowym.
zasady publikacji
- Teksty opracowań do „Przeglądu Legislacyjnego” powinny być przesyłane w wersji elektronicznej na adres: AKowalczyk@rcl.gov.pl.
- Każdy artykuł przed zakwalifikowaniem do druku jest recenzowany przez członka Rady Legislacyjnej lub recenzenta spoza Rady Legislacyjnej, wyznaczonego przez Komitet Redakcyjny.
- Warunkiem wydrukowania tekstu jest uzyskanie pozytywnej oceny recenzentów. Procedura recenzowania opisana jest szczegółowo w zakładce Procedura recenzowania tekstów.
- Do przesłanego tekstu należy dołączyć zamieszczony poniżej formularz, w którym znajdują się informacje o autorze (stopień lub tytuł naukowy, afiliacja, numer telefonu i adres domowy).
- Do artykułu należy dodatkowo dołączyć krótkie (1/2 strony) streszczenie w języku angielskim oraz propozycję notki biograficznej autora.
- Objętość nadsyłanych tekstów nie powinna przekraczać 2 ark. wyd. (ok. 80 000 znaków wraz ze spacjami i przypisami) w przypadku artykułu oraz 1/2 ark. wyd. w przypadku recenzji.
- Do druku przyjmowane są wyłącznie prace oryginalne, wcześniej niepublikowane. Redakcja prosi o niedostarczanie jej prac wysyłanych jednocześnie do innych czasopism.
oryginalność publikacji
Redakcja „Przeglądu Legislacyjnego” wdrożyła procedurę gwarantującą oryginalność publikacji naukowych. Polega ona na tym, że:
Prace zbiorowe
Jeśli tekst jest podpisany przez więcej niż jednego autora, należy w nim umieścić (w przypisie) dokładne określenie wkładu, jaki w jego powstanie wnieśli poszczególni współautorzy (z podaniem informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp. wykorzystanych podczas przygotowywania publikacji).
Ghostwriting i guest authorship
Ujawnić należy także (np. w formie podziękowań) nazwiska wszystkich osób, które przyczyniły się do powstania publikacji, a nie figurują jako autorzy. Ma to na celu zapobieganie nierzetelnym praktykom naukowym, do których należy ghostwriting (tj. ukrywanie osób, które przyczyniły się do powstania tekstu) i guest authorship (tj. wymienianie jako autorów osób, które przyczyniły się w znikomym stopniu do powstania publikacji albo wcale nie wniosły w nią swojego wkładu).
Powiadamianie o nadużyciach
Wykrycie przez redakcję nierzetelnych praktyk naukowych skutkować będzie powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucji zatrudniających autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych itp.).
Informacje o źródłach finansowania
Odpowiedzialność
Publikacje w kwartalniku
Publikacje w kwartalniku „Przegląd Legislacyjny” są odpłatne (autorzy otrzymują wynagrodzenie).
Procedura recenzowania
Wszystkie teksty publikowane w kwartalniku „Przegląd Legislacyjny” są oceniane przez niezależnych recenzentów.
Zwrot materiałów
Redakcja nie zwraca autorom nadesłanych materiałów.
Procedura recenzowania tekstów
- Po wpłynięciu tekstu do redakcji „Przeglądu Legislacyjnego” redaktor naczelny, przy pomocy sekretarza naukowego i redaktora tematycznego, dokonuje jego wstępnej kwalifikacji pod kątem zgodności z tematyką i profilem czasopisma. Jeśli tekst nie został przygotowany zgodnie z zasadami redakcyjnymi określonymi w instrukcji dla autorów, redakcja przed wysłaniem go do recenzentów zwraca się do autora o dokonanie poprawek i uzupełnień.
- W wypadku kwalifikacji pozytywnej wyznacza się dwóch niezależnych recenzentów.
- Recenzentami tekstów publikowanych w kwartalniku „Przegląd Legislacyjny” są członkowie Rady Naukowej czasopisma oraz co najmniej w 50% recenzenci zewnętrzni (osoby niebędące członkami Rady Naukowej, niezatrudnione w redakcji czasopisma). Pełna lista recenzentów jest publikowana raz do roku w „Przeglądzie Legislacyjnym”.
- Recenzja jest obustronnie anonimowa, tzn. redakcja nie ujawnia recenzentom tożsamości autorów ani autorów nie informuje o tożsamości recenzentów (tzw. „double-blind review process”).
- Recenzja jest przygotowywana w formie pisemnej i zawiera jednoznaczną konkluzję, czy artykuł nadaje się do druku (ewentualnie ze wskazaniem koniecznych zdaniem recenzenta poprawek), czy też nie. Konkluzja musi być należycie umotywowana. Proces recenzowania jest poufny, w szczególności recenzenci są zobowiązani do zachowania w tajemnicy faktu recenzowania danego tekstu i do nieujawnienia otrzymanych materiałów osobom trzecim.
- Kryteriami kwalifikowania publikacji są jej aspekty merytoryczne, struktura publikacji oraz ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania tekstu naukowego – przypisy, dobór źródeł). Formularz recenzji zamieszczony jest na stronie internetowej „Przeglądu Legislacyjnego”.
- Po wpłynięciu recenzji Rada Naukowa zapoznaje się z nimi i podejmuje dalsze decyzje. Może skierować recenzje do autora, prosząc o ustosunkowanie się do ewentualnych uwag krytycznych. Po przysłaniu przez autora poprawionej wersji tekstu ocenia ją i kwalifikuje do druku, w uzasadnionych wypadkach może zwrócić się do recenzentów o ponowną ocenę tekstu.
- Redakcja niezwłocznie komunikuje autorom decyzję o przyjęciu lub nieprzyjęciu tekstu i udostępnia recenzje. Decyzja o nieprzyjęciu tekstu jest ostateczna.